422 citiri

[ Cum a fost ] Concurența în achiziții publice – Riscuri concurențiale și remedii practice (ed. 3) / 27 noiembrie 2019, București

Cum a fost

AmCham Romania a atras atenția asupra riscurilor de concurență în achiziții publice în cadrul unei conferințe organizate în data de 27 noiembrie 2019 cu sprijinul Consiliului Concurenței, când soluțiile practice de remediere au fost discutate de specialiști din sectorul privat și de reprezentanți ai instituțiilor de reglementare și de supraveghere în domeniu.

Prezentările din cadrul conferinței au avertizat asupra posibilelor capcane din cadrul proceselor de achiziții în domeniul IT și echipamentelor medicale, au semnalat riscurile concurențiale în sectoarele cu impact asupra securității naționale, precum si asupra excluderii din licitație ca o consecință a unei sancționări pentru încălcarea legii concurenței si măsurile de auto-curățare prin care se poate preîntâmpina o potențială excludere.

Prezentăm mai jos principalele concluzii ale prezentărilor și discuțiilor din cadrul conferinței.
Cu privire la piețele (ne)deschise concurenței, se conturează ideea conform căreia atribuirile in-house trebuie să aibă loc pe un plan subordonat și excepțional, permițând astfel de atribuiri în cazul în care s-a demonstrat o disfuncționalitate a pieței și obligând, în orice caz, administrația care intenționează să efectueze o atribuire în baza art. 31 din Legea achizițiilor publice să furnizeze o motivare specifică cu privire la beneficiile pentru colectivate asociate unei asemenea forme de atribuire. Cu alte cuvinte, dreptul conferit de legislația achizițiilor publice autorităților publice trebuie exercitat cu prudență.

Cu privire la achizițiile publice în domeniul securității naționale, s-a discutat despre o potențială extindere a sferei de aplicare a regulilor specifice dincolo de sectorul strict al achizițiilor în domeniul apărării. În acest context, pentru realizarea atât a obiectivelor de siguranță națională (în sens extins) cât și a dezideratelor de concurență și transparență în cheltuirea banului public se impune o mai strânsă colaborare interinstituțională în etapele prealabile procedurii de achiziție care să eficientizeze procedura de achiziție luând în calcul în primul rând obiectivele a fi atinse prin înțelegerea cât mai amplă a situației particulare de fapt.

Cu privire la măsurile de autocurățare ca o posibilă apărare împotriva excluderii pentru practici anticoncurențiale, implementând dispoziții obligatorii ale directivelor Uniunii Europene, legislația națională adoptată în anul 2016 reglementează expres dreptul oricărui operator economic sancționat pentru fapte anticoncurențiale de a furniza dovezi care să arate că a luat măsuri suficiente pentru a-şi demonstra credibilitatea.

Legea nu permite autorităților contractante excluderea din procedura a unui operator economic înainte de a-i acorda posibilitatea de a prezenta astfel de dovezi, iar dacă măsurile de autocurățare sunt cuprinzătoare și adecvate pot fi considerate suficiente chiar și în cazul cartelurilor privind licitații publice. În vederea adoptării unei decizii de excludere sau nu, autoritatea contractantă ar trebui să se asigure un echilibru între dezideratul maximizării concurenței, în scopul creșterii eficienței procedurii, respectarea principiului proporționalității și posibilitatea de a exclude operatori cu probleme de “credibilitate”. O decizie de excludere poate fi în detrimentul interesului public în special în piețe foarte concentrate sau specializate, sau dacă operatorii au probleme de natură similară.

Cu privire la efectele acordurilor de denaturare a concurenței, legislația română implementează prevederile legislației europene privind achizițiile publice, reglementând inclusiv excluderea operatorilor economici care au fost sancționați anterior pentru incălcarea regulilor concurenței, prin înțelegeri de tip cartel pentru trucarea licitațiilor. Trucarea licitațiilor subminează eficiența cheltuielilor publice. Excluderea arată dezaprobarea față de acest tip de comportament. Interdicția autorităților contractante de a intra în afaceri cu companii neconforme descurajează un astfel de comportament.

Ajunsă la a 3-a ediție, conferința Concurența în achiziții publice – Riscuri concurențiale și remedii practice se înscrie în seria demersurilor AmCham Romania de facilitare a unui dialog deschis între factorii de decizie și mediul de afaceri și a transferului de cunoștințe și bune practici care să se reflecte în final în creșterea calității cadrului de reglementare și în nivelul de conformare la nivelul pieței.

Ediția 2019 a beneficiat de sprijinul membrilor AmCham Romania activi în grupurile de lucru dedicate domeniilor de concurență și achiziții publice, după cum urmează: Clifford Chance Badea, DLA Piper, Mușat & Asociații, Nestor Nestor Diculescu Kingston Petersen și Zamfirescu Racoti Vasile & Partners

 

Despre AmCham Romania
Camera de Comert Americana in Romania (AmCham Romania) este de 25 de ani intre cele mai reprezentative asociatii ale comunitatii de afaceri din Romania, fiind recunoscuta drept un promotor al dialogului public-privat pe teme ce privesc mediul de afaceri, politicile publice cu impact asupra economiei, competitivitatea Romaniei sau dinamica relatiilor comerciale intre SUA si Romania.
Misiunea AmCham Romania este de a oferi membrilor sai o platforma profesionista de interactiune, colaborare, schimb de bune practici si promovare in scopul dezvoltarii afacerilor si legaturilor comerciale, precum si de a reprezenta priorităţile companiilor afiliate, pe subiecte de interes comun, in relatia cu autoritatile romane.
In prezent, cele peste 450 de companii americane, multinationale si romanesti membre ale comunitatii AmCham Romania, fac posibila implicarea AmCham in promovarea prioritatilor economice pentru multe domenii de activitate, prin grupuri de lucru specializate, precum: Guvernanta Corporatista, Concurenta si Ajutor de Stat, Educatie, Energie, Fiscalitate, Fonduri Europene, Achizitii Publice si Partneriat Public-Privat, Economie Digitală, Mediu, Piata Muncii, Piata de Capital, Macroeconomie, Real-Estate si Turism.
Prin eforturi sustinute de-a lungul a 25 de ani de activitate, AmCham Romania a contribuit la procesul de modernizare si imbunatatire a cadrului legislativ si fiscal din Romania, prin expertiza membrilor pusa la dispozitia decidentilor, prin promovarea celor mai bune practici in domeniu utilizate la nivel international si prin recomandarile de masuri necesare pentru cresterea competivitatii economice a Romaniei.
Pentru companii, afilierea la AmCham reprezinta o expresie a angajamentului si responsabilitatii fata de calitatea climatului investional in care activeaza, precum si fata de contributia la evolutia socio-economica a Romaniei in ansamblu.
Conexiunea cu mediul de afaceri international este asigurata prin acreditarea AmCham Romania de catre Camera de Comert a SUA, si afilierea la reteaua europeana a Camerelor de Comert Americane. In plan intern, AmCham Romania se bucura de buna colaborare institutionala cu Ambasada Statelor Unite la Bucuresti, si face parte din platforme de consultare precum Coalitia pentru Dezvoltarea Romaniei alaturi de alte organizatii partenere din mediul asociativ care urmaresc obiective comune.

Evenimente conexe