Seminarul național de legislația muncii / 29 octombrie 2019, București

Rentrop & Straton organizeaza organizeaza

Seminarul national de legislatia muncii

Bucuresti, Hotel Crowne Plaza

29 octombrie 2019

Cele mai mari probleme cu care se confrunta un manager HR in contextul legislativ actual!

Expertii Raluca Dimitriu si Rodica Mantescu au realizat o selectie a celor mai controversate probleme intalnite in practica de managerii HR, in urma modificarilor legislative din 2019!

Aflati care sunt aceste probleme si cum pot fi ele depasite, participand in data de 29 octombrie la Seminarul National de Legislatia Muncii!

Un caz real. Sau cat de important este un sfat profesionist venit la timp

Stimate coleg, numele meu este Gabriela Marcoci, sunt manager HR la o editura din Bucuresti si o clienta fidela a Seminarelor de Legislatia Muncii organizate de Rentrop & Straton (am deja 8 editii la activ!).

Si ca sa intelegeti mai bine de ce sunt o clienta fidela, as vrea sa va prezint o situatie foarte sensibila cu care m-am confruntat la inceputul acestui an si pe care n-as fi reusit sa o rezolv fara ajutorul specialistilor Seminarului.

Concret, editura noastra a primit o adresa de infiintare a unei popriri pentru unul dintre angajati. Acesta beneficiase de serviciile unei companii de telefonie mobila si acumulase datorii de 3.000 de lei, iar adresa mentiona procedura de retinere salariala (30% din salariu, incepand cu luna martie) si specifica beneficiarul si contul acestuia in vederea efectuarii viramentelor.

Mai mult chiar, se preciza faptul ca, in termen de cinci zile de la primirea adresei, noi, societatea angajatoare, trebuia sa informam creditorul, telefonic sau in scris, despre masurile luate.

Treaba parea serioasa si chiar ne pregateam sa facem demersurile necesare, dar, intrucat se apropia Seminarul de Legislatia Muncii din 24 februarie, am zis sa cerem si opinia lectorilor. Iar acestia, cu ochiul format, au observat imediat ca ceva era in neregula: adresa de infiintare a popririi nu venea de la un executor judecatoresc, ci de la o societate specializata in recuperarea de debite! Or art. 781 alin. (1) din Codul de procedura civila spune clar ca poprirea se infiinteaza la cererea creditorului de catre un executor judecatoresc al carui birou se afla in circumscriptia curtii de apel unde isi are domiciliul sau sediul salariatul ori angajatorul.

Ca urmare, adresa in cauza, intrucat nu provenea de la un executor judecatoresc, nu avea absolut nicio putere. Iar noi nu numai ca nu eram obligati sa-i dam curs, dar nici nu aveam dreptul sa o facem! Un truc ingenios, pana la urma, pentru recuperarea datoriilor, dar doar un truc. Si fara inspiratia de a cere sfatul lectorilor Seminarului de Legislatia Muncii am fi comis, iata, un mic abuz fata de angajatul nostru!

Stimati manageri HR, iata ce teme vor fi abordate la Seminarul National de Legislatia Muncii!

Am mentionat deja implicit unul dintre subiecte – „Poprirea pe salariu. Obligatiile angajatorilor” – dar, evident, tematica este mult mai vasta si cuprinde aspecte sensibile, rezultate, fara exceptie, din experienta practica a managerilor HR, pe fondul modificarilor aduse legislatiei muncii in 2019.

Astfel, expertii Raluca Dimitriu si Rodica Mantescu, va propun urmatorul desfasurator:
1. Noutati legislative
• Noua versiune ReviSal. Ce noutati aduce si ce probleme practice ridica
• Noi reglementari fiscale in materia raporturilor de munca
• Cum trebuie sa procedam in prezent in cazul salariatului care indeplineste conditiile de pensionare
• Zilierii

2. Raspunsuri la probleme ale practicii
• Interzicerea clauzelor penale in contractele de munca
• Repausul zilnic si saptamanal. Aspecte privind pontajul
• Probleme privind tichetele cadou si tichetele de masa
• Poprirea pe salariu. Obligatiile angajatorilor

3. Cele mai controversate probleme privind concediile
• Durata, mod de acordare, practica judecatoreasca, indemnizatii
• Concediul de odihna, concediul de crestere a copilului, concediul pentru inseminare in vitro
• Concedierea salariatului dupa revenirea din concediul de crestere a copilului
• Concedii medicale – cele mai frecvente erori ale angajatorilor
• inregistrarea in ReviSal a concediilor fara plata si a absentelor nemotivate
• Concediul de ingrijitor – o noua directiva europeana

4. Raspunderea disciplinara
• Cercetarea disciplinara, sanctiuni, anularea sanctiunii de catre instanta
• Ce noi capitole sa introducem in Regulamentul intern?
• Reactia corecta a angajatorului care constata ca s-a savarsit o abatere
• De la probleme de fond la probleme de procedura
• Interdictii absolute de concediere disciplinara – solutii practice
• Ce trebuie sa facem in caz de refuz al salariatului de primire a convocarii/deciziei de sanctionare?
• Cum sa ne pregatim pentru un proces cu salariatul concediat disciplinar

Important! Seminarul va fi axat pe situatii concrete, intalnite in practica! Iata in continuare trei exemple de astfel de situatii!

A. O greseala mai putin evidenta atunci cand folositi zilieri

Intr-o speta, un beneficiar a utilizat zilieri pentru a continua o activitate prestata de salariati, insa ITM-ul a stabilit ca pentru zilierii respectivi trebuie incheiate contracte individuale de munca. Beneficiarul a contestat masura, dar actiunea sa a fost respinsa ca neintemeiata de catre Curtea de Apel Pitesti, prin Decizia nr. 1108/2015 din 19 mai 2015:

„Zilierii pot fi utilizati tot in mod ocazional, cand intervin situatii ce nu pot fi planificate sau cand se produc modificari in activitatea curenta si care sunt limitate in timp. In cazul de fata, zilierii nu trebuie sa continue sau sa preia activitatea unui muncitor salariat. De asemenea, trebuie facuta distinctie intre muncitorul necalificat si zilier. Societatea utiliza zilieri cu caracter de continuitate in activitati pe care trebuiau sa le presteze salariatii sai cu contracte de munca. Ar fi putut uza de catre zilieri (cu titlu de exemplu) daca s-ar fi impus descarcarea materialului lemnos intr-o cantitate mai mare decat de obicei sau daca in zilele libere, ocazional, s-ar fi impus curatenie generala.”

B. Concediile medicale, o sursa continua de probleme pentru angajator

In practica am intalnit de nenumarate ori intrebari de genul celor de mai jos, ca urmare in cadrul Seminarului ele vor beneficia de raspunsuri profesioniste, argumentate cu temeiuri legale foarte clare:

1) Care este baza de calcul a indemnizatiilor de concedii medicale?
2) Care sunt concediile medicale pentru care nu este necesara indeplinirea conditiei de stagiu de cotizare?
3) Ce putem face in situatia in care avem suspiciuni ca certificatul medical prezentat de salariat nu reflecta realitatea?
4) Cum se calculeaza indemnizatia de concediu medical pentru un salariat care are doua contracte de munca la acelasi angajator?
5) Cum se calculeaza indemnizatia de concediu medical pentru un salariat care are o parte din stagiul de cotizare in alta tara (de exemplu, in Polonia)?

C. Concedierea salariatei care beneficiaza de stimulent de insertie

Intr-o speta, societatea parata a invocat faptul ca nu a stiut ca reclamanta beneficiaza de stimulentul de insertie si, fiind de buna credinta la emiterea deciziei de concediere, nu se poate anula decizia. Curtea constata insa ca interdictia concedierii, pe motiv ca salariata se afla in plata stimulentului de insertie, nu este conditionata de buna sau reaua credinta a angajatorului. Legiuitorul a stabilit acest mecanism de protectie al salariatelor, considerand ca sunt mai vulnerabile dupa reluarea ropotului de munca la revenirea din concediul de maternitate. Daca ar fi considerat ca se impunea verificarea conditiilor de buna credinta, legiuitorul ar fi prevazut expres aceasta conditie.

Programul
9:00-9:30 Primirea participantilor
9:30-11:00 Sesiunea 1
11:00-11:30 Pauza
11:30-13:00 Sesiunea 2
13:00-14:00 Pranz
14:00-16:00 Sesiunea 3

Lectori
Raluca Dimitriu – Profesor universitar si conducator de doctorate in dreptul muncii
– formator in cadrul Institutului National al Magistraturii, pentru magistratii specializati in litigii de munca
– formator de dreptul muncii in cadrul Corpului Expertilor Contabili si al Contabililor Autorizati din Romania (CECCAR)
– formator de drept european al muncii in cadrul Academy of European Law (ERA – Trier, Germania)
– a publicat numeroase studii in domeniul dreptului muncii si al raporturilor industriale in reviste de specialitate din Romania, Austria, Franta, Germania, Belgia, Portugalia, precum si monografii dedicate dreptului romanesc si comparat al muncii
– cercetator stiintific principal in cadrul Institutului de Cercetari Juridice al Academiei Romane; a coordonat pe parcursul anilor proiecte de cercetare si lucrari internationale in domeniu.
In prezent, participa in calitate de expert national in mai multe retele de cercetare europene de notorietate – cum ar fi European Labour Law Network – si sustine constant seminarii si workshop-uri in domeniul dreptului muncii, in Romania si peste hotare.

Rodica Mantescu – consilier juridic
– licentiata in stiinte juridice, Rodica Mantescu are o experienta profesionala de 10 ani in domeniul dreptului muncii, al dreptului contencios administrativ si fiscal si al asigurarilor sociale, consultanta de specialitate, dar si reprezentare in fata instantelor de judecata

Alte aspecte relevante:
– master in domeniul „Relatii de munca si industriale” – Universitatea Bucuresti
– consultanta in domeniul contributiilor sociale la seminariile organizate de Rentrop & Straton – Grup de Editura si Consultanta in Afaceri
– autor al lucrarii „Contributii sociale aferente veniturilor impozabile” – Editura Rentrop & Straton – Grup de Editura si Consultanta in Afaceri.

Tarif de instruire seminar: 800 lei + TVA

V-am convins de utilitatea acestui Seminar pentru dvs.?

Rezervati-va chiar acum un loc la Seminarul National de Legislatia Muncii, editia din 29 octombrie 2019. Completati formularul de inscriere de mai jos si un reprezentant Rentrop & Straton va va contacta pentru confirmare si achitarea locului dvs.

La finalul evenimentului veti fi recompensat cu diploma de participare.

Atentie! Parcarea nu este asigurata!

Nota: Daca va inscrieti la un eveniment Rentrop&Straton, dar nu mai puteti participa, va rugam sa trimiteti o notificare cu minimum trei zile lucratoare inainte de desfasurarea evenimentului — in scris, la adresa [email protected], sau telefonic, la numarul 021.209.45.45. In aceste conditii, suma deja achitata va permite participarea la un alt eveniment similar organizat de Rentrop&Straton. In lipsa notificarii in conditiile specificate mai sus, suma achitata nu se va restitui.

Va asteptam cu placere, completati chiar acum formularul de inscriere!

Pentru orice fel de informatii suplimentare, va rugam sa ne contactati prin e-mail [email protected] sau direct la telefon 021-209.45.45!